Dodane przez  
iOco
  dnia 08.11.2018r
komentarzy

Czy warto spożywać 6 posiłków dziennie? Też w to wierzysz?

Czy warto spożywać 6 posiłków dziennie? Też w to wierzysz?

Kiedy idziecie do dietetyka, to pierwsze hasło jakie pada jest zalecaniem spożywania większej ilości posiłków w ciągu dnia, zwykle 6-7. Również ten sposób rozpisywane są plany żywieniowe. Wielu osobom przysparza, to sporo problemów, ponieważ przygotowanie tak dużej ilości posiłków w ciągu dnia bywa uciążliwe. A gdybym Wam powiedział, że to wcale nie przyspieszy Waszej drogi do osiągnięcia celu? Czas rozprawić się z tym tematem raz na zawsze.
 

Dlaczego zaleca się spożywanie 6-7 posiłków dziennie?

Głównym założeniem spożywania tak dużej ilości posiłków dziennie jest teza, iż w ten sposób przyspieszymy nasz metabolizm. Jeżeli co 2-3 godziny dostarczamy pożywienia dla naszego organizmu, zmuszamy go do ciągłej pracy. Organizm pracuje na zwiększonych obrotach, aby rozłożyć pożywienie.

Jest w tym część prawdy, ale…? Nie bierze się pod uwagę najważniejszego elementu, jakim jest efekt termiczny pożywienia. Wiemy, iż efekt termiczny pożywienia zależy jest od ilości przyjętych makroskładników w tym tłuszczy, węglowodanów i białek. Jeżeli spożywamy posiłek, którym ledwie naje się 5-latek,  składający się z 200-300kcal, to efekt ten jest nikły. Podobnie sprawa ma się z metabolizmem, w przypadku spożywania kilku małych porcji, wybuch metabolizmu jest niczym petarda za 10 groszy.
 

Spożywanie 3-4 posiłków dziennie może być bardziej efektywne

Inaczej sprawa wygląda podczas spożywania większych porcji. Zakładając, iż rozkład posiłków będzie wynosił od 3-4 porcji, wówczas możemy liczyć zarówno na zwiększony efekt termiczny pożywienia i przedłużone działanie metabolizmu. Jesteśmy również bardziej syci, niż po przyjęciu ubogiego posiłku. Kolejną przesłanką za spożywaniem mniejszej ilości posiłków jest po prostu wygoda. Dużo łatwiej jest nam zaplanować przygotowanie 3-4 posiłków, niż 6-7 w ciągu każdego dnia.
 

Wspólny mianownik

W wielu badaniach potwierdzono, że zarówno jedzenie skrajnie niskiej ilości posiłków w ciągu dni (1-2), jak i skrajnie wysokiej nawet do 12-15 posiłków, nie zmienia wydatku energetycznego i koniec końców się równoważą. Nie ma również wpływu na metabolizm, spożywanie tej samej ilości kalorii rozłożona na małą czy dużą ilość posiłków, “spali” dokładnie tyle samo kalorii na koniec dnia.
 

Podsumowanie

Nie ma żadnej różnicy w spożywaniu dużej ilości posiłków w stosunku do małej ilości w ciągu dnia. Najważniejszy jest całkowita pula przyjętych kalorii w ciągu dnia. Obie formy są tak samo skuteczne w zrzucaniu wagi. Należy kierować się indywidualnymi preferencjami i samopoczuciem. Wniosek? Jedz tak, aby Tobie było wygodnie :).